ارسال پاسخ

۸ اسفند ۱۳۹۵
لینک صفحه: http://pvcas.ir/n707

pvc-asso.ir

تامین محصولات پتروشیمی صنایع تکمیلی توسط  کمیته تامین نیاز 

ضرورت مدیریت عرضه ها و گریدهای مورد نیاز/ الزام پتروشیمی ها به تامین مواد اولیه مورد نیاز صنایع تکمیلی/ کمیته بازی کافی است/ کمیته ما را از بسته پیشنهادی اتاق دور می کند و...

به گزارش روابط عمومی انجمن تولیدکنندگان لوله و اتصالات پی وی سی، تشکل های تخصصی می توانند مواد اولیه مورد نیاز خود را بر اساس میزان مصرف در مقاطع زمانی مختلف، به کمیته تامین نیاز داخلی صنایع تکمیلی پتروشیمی جهت برنامه ریزی برای تامین آن اعلام کنند.

 جلسه مشترک انجمن صنفی کارفرمایی صنعت پتروشیمی و تشکل های صنایع تکمیلی 7 اسفند ماه در دفتر انجمن صنفی کارفرمایی صنعت پتروشیمی برگزار شد.


دستور کار این نشست بررسی وظایف کمیته «تامین نیاز داخلی صنایع تکمیلی پتروشیمی» بود که حاضران در باره وظایف و ترکیب آن به بحث و گفت و گو پرداختند.

 

مهدوی ابهری: اعلام میزان مواد اولیه مورد نیاز به کمیته تامین نیاز
احمد مهدوی ابهری دبیر انجمن صنفی کارفرمایی صنعت پتروشیمی در این نشست با بیان این که هدف این جلسه تعامل بیشتر برای پیشرفت صنایع بالا دستی و صنایع تکمیلی است، گفت: باید مبنا را بر برد-برد، قرار داد به گونه ای که بتوانیم برای این صنعت تصمیم گیری کنیم، نه این که بخش دولتی تصمیمات ناقص برای ما اتخاذ کنند.


وی در ادامه با اشاره به پیشنهاد تشکیل کمیته «تامین نیاز داخلی صنایع تکمیلی پتروشیمی»، اظهار داشت: این کمیته با حضور 3 نماینده از تشکل ها، 3 نماینده از پتروشیمی و یک نماینده از ان پی سی، تشکیل می شود. 


مهدوی درباره وظایف کمیته فوق توضیح داد: در این کمیته تشکل های تخصصی میزان تقاضا و گریدها های مورد نیاز خود را با توجه به مقاطع زمانی، اعلام می کنند. همچنین این کمیته هر 6 ماه یک بار برنامه ریزی لازم را در این خصوص انجام می دهد.


به گفته این مقام مسئول یکی از اهداف این کمیته راستی آزمایی میزان مصرف مواد اولیه با همکاری انجمن های تخصصی است تا مواد اولیه به دست مصرف کننده واقعی برسد.


وی ادامه داد: با این اقدام دلالان از صحنه حذف می شوند و این می تواند به عنوان یک الگو به جامعه و دولت معرفی شود.

متوسلیان: ضرورت مدیریت عرضه ها و گریدهای مورد نیاز
عباسعلی متوسلیان رئیس انجمن تولیدکنندگان لوله و اتصالات پی وی سی و رئیس انجمن ملی صنایع پلاستیک ایران نیز برگزاری چنین جلساتی را نشانه اهمیت مواد اولیه برای تولیدکنندگان ذکر کرد. 


وی با اشاره به پیشینه تشکیل این جلسه، گفت: پس از نامه 16 تشکل خطاب به رئیس جمهور در خصوص مشکل تامین مواد اولیه، جلساتی در اتاق بازرگانی ایران تشکیل و در نهایت به تهیه بسته پیشنهادی حمایت از صنایع تکمیلی منجر شد.


متوسلیان در همین ارتباط ادامه داد: در جلسه های برگزار شده فوق، آقای دکتر پدرام سلطانی سلطانی چند کارگروه تعریف کردند که یکی از آنها کارگروه پتروشیمی بود که مسئولیت آن به آقای مهندس مهدی پورقاضی رئیس کمیسیون صنعت اتاق بازرگانی تهران محول شد. سپس یک نشست در اتاق بازرگانی تهران برگزار و امروز هم در ادامه آن جلسه، این نشست برگزار شده است. 


وی ادامه داد: بر این اساس انجمن ملی صنایع پلاستیک ایران نامه ای خطاب به تشکل ها ارسال و از آنها درخواست کرده است تا میزان مصرف ماهیانه و پیک مصرف خود را اعلام کنند. 


رئیس انجمن تولیدکنندگان لوله و اتصالات پی وی سی گفت: اکنون باید بر روی میزان عرضه چانه زنی کرد، اما این درخواست باید به گونه ای باشد  که توان جذب آن هم وجود داشته باشد. 


متوسلیان گفت: ما طی 10 جلسه در شورای ملی رقابت،  میزان کف عرضه ها را مشخص کردیم. اکنون مشکل عرضه وجود دارد که باید آقای مهدوی آن را حل کرده و همچنین مدیریت گریدها نیز انجام شود. 

 

پورقاضی: الزام پتروشیمی ها به تامین مواد اولیه مورد نیاز صنایع تکمیلی
مهدی پورقاضی نیز با بیان این که باید هدف این کمیته در دستور العمل فعالیت آن مکتوب شود، گفت: همچنین باید عنوان شود که پتروشیمی ها ملزم به تامین مواد اولیه مورد نیاز و کافی صنایع تکمیلی متناسب با قیمت های جهانی هستند تا تولیدکنندگان صنایع تکمیلی ناگزیر نشوند مواد اولیه مورد نیاز خود را با قیمت های بالاتر از بورس تهیه کنند؛ چون در غیر این صورت نمی توان در بازارهای جهانی رقابت کرد.


وی حضور نماینده اتاق بازرگانی در این جسله را ضروری عنوان کرد و در بخش دیگری از سخنان خود پیشنهاد داد: با توجه به این که ما کمتر تجربه چنین کمیته هایی در کشور را داریم، پیشنهاد می شود به جای برنامه ریزی 6 ماهه، برای 2 ماه و سپس در مرحله بعدی برای 4 ماه برنامه ریزی شود تا بر شرایط مسلط شویم.


وی مشخص شدن ضمانت های اجرایی از سوی طرفین را از الزامات این کمیته عنوان کرد.


رئیس کمیسیون صنعت اتاق بازرگانی تهران گفت: هدف از این جلسه و ایجاد کمیته، حل مشکلات تامین مواد اولیه است. نمی توان در این جلسه همه مشکلات را حل کرد. دستور کار کمیته، شناسایی کمبودهای عرضه و برنامه ریزی برای تامین آن است.


مروج از دیگر حاضران در این نشست اظهار کرد: باید از سوی اتاق بازرگانی ایران یا وزارت صنعت به این کمیته مشروعیت داده شود. البته بدیهی است افرادی  که می خواهند خارج از سیستم، مواد اولیه تهیه کنند موانعی در این زمینه به وجود می آورند. 


شیبانی: کمیته بازی کافی است!
شیبانی از دیگر حاضران در این نشست با بیان این که هر نوع به روز کردن اطلاعات مفید است، گفت: کمیته بازی کافی است؛ بنده هنگامی که نمی توانم مواد اولیه از پتروشیمی تهیه کنم، ناگزیر به تهیه آن از دلال ها هستم؛ این پرسش مطرح است که آنها این مواد را از کجا تهیه می کنند.


وی اظهار داشت: این که بنده کالای تولیدی کشور خود را ارزانتر از بندر قازیان تپه ترکیه تهیه کنم، یک فاجعه است. 


مهدوی نیز در پاسخ به این اظهارات، عنوان کرد: متاسفانه ما هر چه در خصوص مناطق آزاد فریاد زدیم دولت به آن توجه نکرد. چنان چه مجوزهای غیر واقعی حذف شود، مواد اولیه به دست تولیدکننده واقعی می رسد. 

آزادی پور: نسبت سایر بازیگران با کمیته مشخص شود
محسن آزادی پور نیز با برشمردن بازیگران حوزه مواد اولیه اظهار داشت: پتروشیمی ها، بورس کالا، شرکت ملی پتروشیمی،  وزات صنایع، صنایع تکمیلی و سایت بهین یاب از بازیگران اصلی این مسئله هستند که هر کدام می توانند موضوع را تسهیل یا موانعی ایجاد کنند. مثلا باید به طور مثال نسبت این کمیته با بورس کالا مشخص شود.


وی توازن نمایندگان حاضر در این کمیته را ضروری دانست. 


مهدوی در پاسخ این اظهارات گفت: بنا نیست این کمیته رای دهد بلکه تنها یک کار تفاهمی انجام می دهد.  


وی از ارسال یک نامه از سوی سازمان حمایت مصرف کنندگان با امضای ملا خواه خطاب به انجمن صنفی کارفرمایی صنعت پتروشیمی خبر داد که در آن اسامی 56 شرکت غیر فعال در سراسر کشور ذکر شده بود تا از فهرست گیرندگان مواد اولیه حذف شوند چون آنها با وجود غیر فعال بودن، اما مواد اولیه دریافت می کردند.  

 

لشگری: شکست مثلث بورس، بهین یاب و انجمن کارفرمایی صنعت پتروشیمی 

علی لشگری نیز در این نشست با اشاره به برخی ابهامات در این کمیته گفت: اگر این ابهامات حل نشوند، مشکل ایجاد می شود. چنان چه می دانید محصولات پتروشیمی از سال 87 به بورس وارد شد. اگر آسیب شناسی از طرف ما صورت نگیرد، ما همچنان با مشکل عرضه و تقاضا روبرو هستیم.


وی گفت: مثلث بهین یاب برای تعیین میزان عرضه، کارفرمایی صنعت پتروشیمی برای تقاضا و بورس برای قیمت، با شکست مواجه شده است.

 

رضا زاده: مشکل قیمت و تقاضای کاذب مواد اولیه حل شود

رضازاده نیز گفت: انتظار صنایع تکمیلی این است که مواد اولیه را در داخل کشور با قیمت منهای فوب از پتروشیمی ها تحویل بگیرند. 


وی ادامه داد: از زمان بخشنامه آقای خسروتاج مبنی بر محاسبه با ارز آزاد و همچنین این که پس از دوبار عرضه در بورس کالا، محصول خارج از بورس عرضه شود، مورد تایید صنایع تکمیلی کشور نیست.


وی ادامه داد: با وجود تحریم در سال های گذشته، اما صنایع تکمیلی تا سال 93، دارای رشد 25 درصدی بودند اما از این سال به بعد با 20 درصد کاهش تولید روبرو هستیم. 


رضا زاده گفت: با روند فعلی همه تولیدکنندگان صنایع تکمیلی از عرصه حذف و چیزی از آنها باقی نمی ماند. 


وی دو موضوع قیمت و تقاضای کاذب موجود در بورس را از جمله مواردی ذکر کرد که باید برای آنها چاره اندیشی شود. 

کوشکی: این کمیته ما را از بسته پیشنهادی اتاق دور می کند
امید کوشکی نیز در این نشست با بیان این که با تشکیل چنین کمیته ای ما از دستور جلسه اتاق بازرگانی ایران دور می شویم، گفت: در جلسه های اتاق بازرگانی ایران به این نتیجه رسیدیم که مشکل عرضه و تقاضای محصولات پتروشیمی یک موضوع ساختاری است و در آنجا بحث ایجاد مالیات بر صادارت مواد خام با هدف تامین مواد اولیه در داخل مطرح شد. 


کوشکی تشکیل چنین کمیته هایی را وقت تلف کردن  دانست که در نهایت واحدهای تولیدی را به تعطیلی می رساند. 


مهدوی در پاسخ به این اظهارات گفت: دستورالعمل این کمیته به معنای رها کردن سایر مشکلات نبوده و در تضاد با نشست های اتاق بازرگانی ایران نیست.


وی ادامه داد: بنده با توجه به تجربه ای که در امور تقنینی و اجرایی دارم، وضع مالیات بر صادارت محصولات پتروشیمی حتی در صورت امکان پذیر بودن، یک اقدام طولانی مدت است. 

خرمیان: تغییر رفتار پتروشیمی ها بر اساس منافع
فرزانه خرمیان دبیر انجمن تولیدکنندگان لوله و اتصالات پی وی سی نیز موضوع مهم را استعلام کمبودهای مواد اولیه از تشکل های تخصصی ذکر کرد و گفت: در غیر این صورت بار دیگر با مشکل روبرو می شویم. انجمن تولیدکنندگان لوله و اتصالات پی وی سی میزان مصرف پی وی سی را ارائه داده است اما نکته مهم بحث ضمانت اجرایی آن است. 


وی ادامه داد: در هر مقطع زمانی رفتار پتروشیمی ها بر اساس منافع خود آنها تغییر کرده است و امکان دارد همان اتفاقات رخ داده در بخش پی وی سی در سال 1395 دوباره تکرار شود.


خرمیان گفت: باید مشخص شود که این کمیته چه راه حلی برای مسائل فوق دارد؟ همان گونه که عنوان شد در نیمه اول سال 95 در اوج مصرف پی وی سی، عرضه ها کاهش و قیمت به شدت افزایش یافت.


مهدوی در واکنش به این اظهارات عنوان کرد: تمام تشکل ها باید نسبت به میزان مصرف واقعی، نظر خود را اعلام کنند سپس تفاهمنامه نوشته و پس از آن نیز قرارداد تولیدکنندگان با شرکت های پتروشیمی منعقد می شود. 

 

صحاف امین نیز با ارائه آمای از روند معاملات X3 توسط امیرکبیر و شازند تا 4 اسفند ماه گفت: تولیدکنندگان 43 هزار میلیارد تومان به دلیل نوسانات و بازی با قیمت های محصولات پتروشیمی، متضرر شدند. این ضرر به دلیل این است که تولیدکنندگان لوله و اتصالات پلی اتیلن قراردادهای دولتی منعقد کرده اند و با این نوسانات قیمت آنها تغییر کرده اما نمی توانند قیمت قراردادهای منعقد شده با دولت را تغییر دهند. 


جمالیان: پول می دهیم، گردن هم کج می کنیم!
جمالیان برگزاری این نشست را با نشست های قبلی متفاوت ذکر کرد و گفت: در چند دهه اخیر رابطه ارباب - رعیتی در کشور رایج بوده است. در هیچ جای دنیا این گونه نیست که فردی برای خرید جنس  پول بدهد و گردن هم کج کند.


وی نوآوری و به روز بودن صنعت را ضروری دانست و گفت: این در حالی است که از ابتدای فعالیت یک واحد تولیدی، تولیدکننده دغدغه همه چیز از خرید مواد اولیه تا فروش آن را دارد به جز نوآوری. 


جمالیان از آمادگی واحدهای تولیدی عضو انجمن تولیدکنندگان لوله و اتصالات پلی اتیلن برای ارائه گارانتی بانک به پتروشیمی ها خبر داد و گفت: طرف قراردادهای ما دولت است،  ما ضمانت نامه بانکی در اختیار کارفرما قرار می دهیم و در صورت تولید پایپ گرید توسط پتروشیمی ها، آماده هستیم به آنها نیز ضمانت بانکی جهت خرید مواد تولید شده ارائه دهیم.


وی ادامه داد: بر اساس آماری که اعلام شد ظرفیت تولید بیش از 800 هزار تن پایپ گرید وجود دارد اما اکنون چنین چیزی نیست. حتی با وجود نامه گاری های زیاد اما متاسفانه به دلیل نگاه ارباب- رعیتی، پاسخ نامه ها هم داده نشده است.

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد